الجمعة، 1 مايو، 2009

حبيت ابتدى اكتب اول حاجه فى مدونتى عن اكتر شاعر بحبه أحمد شوقي بك يلقب بـ"أمير الشعراء" هو شاعر مصري من مواليد القاهرة عام 1868[1] لأب ذو أصول كردية و أم تركية الأصل و كانت جدته لأبيه شركسية و جدته لأمه يونانية، دخل مدرسة "المبتديان" و أنهى الابتدائية و الثانوية بإتمامه الخامسة عشرة من عمره ، فالتحق بمدرسة الحقوق ، ثم بمدرسة الترجمة ثم سافر ليدرس الحقوق في فرنسا على نفقة الخديوي توفيق بن إسماعيل. أقام في فرنسا ثلاثة أعوام حصل بعدها على الشهادة النهائية في 18 يوليو 1893م. نفاه الإنجليز إلى إسبانيا واختار المعيشة في الأندلس سنة 1914م وبقي في المنفى حتى عام 1920م. لقب بأمير الشعراء في سنة 1927 و توفي في 23 أكتوبر 1932، ويعتبره منير البعلبكي أحد أعظم شعراء العربية في جميع العصور حسبما ذكر ذلك في قاموسه الشهير (المورد). خلد في إيطاليا بنصب تمثال له في إحدى حدائق روما، و هو أول شاعر يصنف في المسرح الشعري.
اشتهر شعر أحمد شوقي شاعراً يكتب من الوجدان في كثير من المواضيع، فهو نظم في مديح الرسول صلى الله عليه وسلم، ونظم في السياسة ما كان سبباً لنفيه إلى الأندلس، ونظم في الشوق إلى مصر وحب الوطن، كما نظم في مشاكل عصره مثل مشاكل الطلاب، والجامعات، كما نظم شوقيات للأطفال وقصص شعرية، نظم في الغزل، وفي المديح. بمعنى أنه كان ينظم مما يجول في خاطره، تارة يمتدح مصطفى كمال أتاتورك بانتصاره على الإنجليز، فيقول:( يا خالد الترك جدد خالد العرب)، وتارة ينهال عليه بالذم حين أعلن إنهاء الخلافة فيقول:(مالي أطوقه الملام وطالما .. قلدته المأثور من أمداحي)، فهو معبر عن عاطفة الناس بالفرح والجرح. معبراً عن عواطف الحياةالمختلفة. ومن أمثال الإختلاف في العواطف تقلبه بين مديح النبي صلى الله عليه وسلم، وهو تعبير عن عاطفة التدين لديه، إلى الفرح بنهاية رمضان ومديح الخمر بقوله:(رمضان ولى هاتها يا ساقي .. مشتاقة تسعى إلى مشتاق). مما يؤكد الحس الفني والفهم لدور الفنان في التعبير عن العواطف بغض النظر عن "صحتها" أو "مناسبتها" لأذواق الآخرين من عدمه، وهذا من بوادر إبداع الشاعر في جعل شعره أداةً أدبية فنية، قبل كونه بوقاً لفكرة ونظام ما.

هناك 13 تعليقًا:

  1. اهلا يا محمود
    نورت البلوج كله
    ورينا بقى ناوى تكتب لينا ايه ولا حتكتب علينا

    ردحذف
  2. السلام عليكم

    اهلا بيك اخ محمود

    بوست مميز

    ومعلومات قيمة عن شاعر كبير

    تحياتى

    ردحذف
  3. محمود
    الف مبروك المدونة
    اتمنى لك دوام التواصل
    مودتي

    ردحذف
  4. غالبا انت بن الاستاذ الكبير عمنا فشكول ؟ صح ؟ عموما انت اتكلمت عن شاعر انا شخصيا باحبه لتنوعه الكبير فى كتابة الشعر . بس يمكن انا حاسس ان حكاية اتمير الشعراء دى كانت مجاملة ليه شوية لان فى احق منه بيها .
    اللينك اللى انت سألت عليه لو دوست على صورتى فى اللتعليق ده هتروح الاستراحة الجديدة وتنورها يا عم محمود وتبقى صاحب استراحة كمان .

    ردحذف
  5. هو شاعر مصري من مواليد القاهرة عام 1868[1] لأب ذو أصول كردية و أم تركية الأصل و كانت جدته لأبيه شركسية و جدته لأمه يونانية


    ازاى بئا مصرى على الرغم من ده كله :))

    تسلم ايديك على المعلومات

    ردحذف
  6. السلام عليكم
    هههههههههههه
    والله انت عسل قووى وسكر
    ربنا يوفقك
    ومبروك البلوج الجديد
    سر على بركة الله وأحنا معاك ياقمر
    دمت بألف خير تحياتى
    معلهش نزلت بوست جديد محتاجه رئيك ضرورى
    منتظراك عندى
    إيناس

    ردحذف
  7. تامر نبيل
    اهلا بيك نورت المدونه ياباشا واتمنى نبقى على مزيد من التواصل
    تحياتى

    ردحذف
  8. اسافو
    اسافو بنفسه عندى والله اقيموا الافراح وعلقوا الزينات اهلا وسهلا وشرفتنى
    تحياتى

    ردحذف
  9. هانى زينهم
    فعلا انا محمود ابن الاستاذ فشكول ونورتنى وعلى مزيد من التواصل
    تحياتى

    ردحذف
  10. ايوشه
    هههههههههه فعلا مش عارف ازاى يبقى مصرى بس يمكن علشان شرب من نيلها وجرب يغنيلها ههههههههه
    نورتينى
    تحياتى

    ردحذف
  11. عاشقه الاحزان
    اهلا وسهلا طبعا ما اقدرش اتاخر وجاى فى السريع هههههههه
    تحياتى

    ردحذف
  12. ههههههههههههه

    ضحكنى تعليق بوشة

    هو صراحة شاعر عبقري


    محمود ياريت تلغي خاصية تدقيق التعليقات علشان مش كل ما نرد نعقد نكتب حروف

    تسلم محمود

    ردحذف
  13. القمر الساهر
    تحياتى
    ب فعلا ما اعرفش الغيها ازاى ياريت تقولى

    ردحذف